sunnuntai 29. tammikuuta 2012

Rovaniemen lapaset

Käsityökurssin toisena työnä oli kirjoneulelapaset. Useimmat aloittivat Orimattilan lapasia, mutta koska minä tein ne syksyn kurssilla, sain valita mallin opettajan mukanaan tuomista kirjoneulekirjoista. Mieluinen malli löytyi Eeva Haaviston kirjasta Sata kansanomaista kuviokudinmallia. Minulla on itsellänikin tämä kirja, mutta en ollut vielä ehtinyt siitä mitään tehdä.

Saanko esitellä: Rovaniemen lapaset




Tykästyin näihin perinteisiin tähtikuvioihin ja plussaa oli tuo helppo kämmenpuolen kuviointi. Sovelsin ohjetta vähäsen, sillä alkuperäisessä ohjeessa oli resori ranteessa, mutta jos olisin tehnyt sen, kuvio olisi jäänyt kesken. Siksi tein kaksinkertaiset sileät suut lapasille ja aloitin heti kuvion. Jätin kuviosta myös pois muutaman reunasilmukan, jotta niistä tulisi sopivat minun käteeni. Nämä lapaset on tehty siis 56 silmukalla, napakalla käsialalla ja 3mm puikoilla. Lankana oman lankavaraston jämäkeriä punainen Nalle ja luonnonvalkoinen Nalle aloevera.

Peukalo näissä on tavallinen suora peukalo, koska en oikein keksinyt järkevää tapaa toteuttaa kiilapeukaloa tässä kuviossa. Ehkä sen olisi voinut tehdä yksivärisenä tai jollain pienellä tähtikoristeella, mutta minä halusin peukalonkin olevan tuota pientä ruutua, joten tällä kertaa tingin vähän peukalon mukavuudesta :) Ihan kelpo lapaset niistä tuli tämän punaisen untuvatakin kaveriksi.

Ja hei, pikku hiljaa alan tulla tutummaksi kirjoneuleen kanssa! Tämä eteni ihan mukavasti.


14 kommenttia:

  1. Hienot ♥ ja pirtsakka väritys.

    VastaaPoista
  2. tosi mahtavat lapaset!ja värit on just täydelliset!
    häätyy kyl itellä kans harjoitella tuota kirjoneuletta.. :D "kotikaupungin lapasista" ois hyvä aloittaa!!!

    VastaaPoista
  3. Kaunis kuvio noissa lapasissa, jotenkin herkkä :)
    Pitäiskö itsekin hommata kyseinen kirja,taitaa olla upeita malleja siinä.
    Mukavaa alkavaa viikkoa! :)

    VastaaPoista
  4. Kiitos! Suosittelen lämpimästi tuon kirjan hankkimista. Siinä on ihania perinteisiä suomalaisia malleja :) Alkuperäisteos on 50-luvulta ja tuo on uusintapainos.

    VastaaPoista
  5. Todella kauniit lapaset! :) Täytyneen hankkia tuo kirja sitten kun vastaan tulee.

    VastaaPoista
  6. On tosi kauniit lapaset ja niin justiinsa tuon takin kanssa! Mua vieläkin kirjoneule hirvittää. Saas nähdä, koska sen kanssa tehdään sinunkaupat. ;)

    VastaaPoista
  7. Tosi kauniit kirjolapaset. Minä olen myös tytkästynyt niiden neulomiseen.

    VastaaPoista
  8. Oikein kauniit! Kainuun lapasia olen joskus haaveillut aloittavani, Kotiliedessä oli tänään ohjekin.

    VastaaPoista
  9. Blogissani on siulle haaste :)

    VastaaPoista
  10. Mikä Rovaniemen lapaset ohje ?? Voiko lähetä lapaset ohje sähköpostit mulle anne.konnomaki@pp.inet.fi ?

    oikein mukavaa viikonloppua ! Terveisin Anne Könnömäki

    VastaaPoista
  11. Hei Anne! Malli löytyy Eeva Haaviston kirjasta Sata kansanomaista kuviokudinmallia. Mulla ei ole sellaista ohjetta siihen, jonka voisin sähköpostitse lähettää. Kirjan löydät varmaan kirjastosta :)

    VastaaPoista