perjantai 25. lokakuuta 2013

Reissupipot

Kävimme syyslomalla ystävien luona Kokkolassa ja pitkillä automatkoilla syntyi kaksi pipoa. Valitettavasti oli liian vähän lankaa mukana, kun loppumatka meni ihan tyhjän panttina :)



Malli: Molemmissa oma
Lanka: Dropsin Nepal
Puikot: 4,5 mm
Koko: aikuisen (vaaleassa 100 silmukkaa ja tummassa 96)

Perusjoustinpipoja 3o1n ja 1o3n. Molemmissa on ensin reuna 2o2n. Vaalea menee isälleni isänpäivälahjaksi, koska hän oli uutta pipoa toivonut. Tummaan en ole oikein tyytyväinen, sillä langassa oli vaaleita haituvia, jotka kerällä eivät olleet häiritseviä, mutta lopputuloksessa ne näkyy ja tekee piposta kulahtaneen oloisen :( Saa nähdä löytyykö käyttäjää. Ehkä toi vois mennä miehellä jossain remonttihommissa.... Muuten olen kyllä kuvioon tyytyväinen ja idean siihen sain, kun lapsi veti tuollaisen toisenlaisen pipon nurinpäin päähänsä :D

Nyt puikoilla lapaset ja hermo meinasi jo mennä, kun olin hukannut yhden iki-ihanan lapasohjeen! Onneksi homma ratkesi ja nyt on ohje varmassa tallessa!

maanantai 21. lokakuuta 2013

Ruska -pipo

Tämä ihana poltetun oranssin värinen lanka huuteli minulle Kärkkäisen lankahyllyssä. Näin heti mielessäni sen pipona. Kerrankin sai miehenikin jotain värikästä ainaisen mustan ja harmaan sijaan. No onhan tässä pieni ripaus harmaata kuitenkin mukana :)


Malli: oma
Lanka: Drops Nepal
Puikot: 4,5mm
Koko: aikuisen (96s)

Pipo on tehty samalla mallilla kuin minun harmaa syyspiponi (ja monta muutakin pipoa). Mä en varmaan koskaan kyllästy tekemään ja varioimaan erilaisia joustinneulepipoja. Ne on muutenkin pipoista käytännöllisimpiä ja sopivatkin päähän kuin päähän. Seuraava vähän erilainen on jo puikoilla ja varmaan vielä senkin jälkeen on yksi tulossa, sillä isäni toivoi uutta pipoa ja sellaisen varmaan saakin isänpäivälahjaksi.

Sopivasti olemme lähdössä huomenna pienelle reissulle ja mikä olisi matkalla parasta ajanvietettä kuin neulominen. Tavoitteena on saada ainakin yksi pipo valmiiksi. Niin ja materiaalistakaan ei tule puutetta, sillä poikkesin tänään uudestaan Kärkkäisen lankahyllyllä. Dropsin alpakkajuhlien aikana saa tätä jo ennestään aika edullista lankaa vieläkin edullisemmin. Mukaan lähti siis muutama keränen. Aiemmin tein paljon pipoja ihan seiskaveikasta, mutta laadun huonontuminen ja kutittavuus saivat kokeilemaan muita ja tämä Nepal nousi viime talvena suosikiksi.

maanantai 14. lokakuuta 2013

Kukonaskelin

Uusimmassa Modassa oli kivat asusteet, joissa oli käytetty kukonaskelkuviota. Innostuin heti ja tein sukat tyttärelleni.



Malli: varren malli Moda 8/2013
Lanka: Nalle
Puikot: 3 ja 3,5mm
Koko: 32








Ajatus oli tehdä näistä sukat kokoa 35 toiselle tyttärelleni, mutta varren osuudesta tuli turhan tiukka (vaikka tein isommilla puikoilla sen), joten nuorempi sai nää nyt. Tein tarkoituksella vähän isot, koska sopivia ja kohta pieneksi jääviä sukkia on useammat. Saavat nämä siis odottaa vielä talvea ennen kuin pääsevät käyttöön. Ihan mukava kuvio tämä oli tehdä ja sopii sellaiselle, joka haluaa vähän kirjoneuleen tapaista, mutta ei tykkää lankojen kuljettelusta. Mallikerta oli kuuden kerroksen mittainen ja helposti ulkoa opittavissa.

Oiskohan se sitten taas pipon vuoro... Mieheni kyseli uutta pipoa ja mikäs siinä. Tiedossa siis mukavaa ja nopeasti valmistuvaa tekemistä!


keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Mun syyspipo

Lokakuu alkoi ja tuntuu jo niin kylmältä! Kurkkasin lankavarastoihin ja sinne oli jäänyt puolitoista kerää Nepalia. Niistä syntyi pehmeä ja lämmin pipo mulle.









Malli: oma, kukkanen on Leslsey Stanfieldin kirjasta Antaa kaikkien kukkien kukkia
Lanka: Drops Nepal ja Fabel
Puikot: 4,5 mm ja joku pieni virkkuukoukku
Koko: 96 silmukkaa
Pidän ehkä kaikkein eniten pipojen neulomisesta. Sellaisten tavallisten, joissa ei tarvitse edes miettiä, sen kun antaa mennä vaan. Ne vaan on niin ihania välipaloja vaikeampien ja monimutkaisempien töiden lomassa.  Aina on aikaa neuloa pipo :) Tässä pipossa reuna on 2o2n-joustinta ja sen jälkeen 3o1n kavennuksiin asti. Tämä joustin on minun makuuni, sillä se näyttää enemmän sileältä kuin joustinneuleelta, mutta istuu päähän kuin päähän. Ja näyttää aina uudelta erilaisilla langoilla tehtynä. Tässä yksi jämäversio tästä mallista.

Tässä pipossa haasteellisin oli kukkanen ja koska virkkaustaitoni ovat hyvin rajalliset, en osannut tulkita ohjetta, vaan jumituin. Onneksi äiti tuli apuun ja pelasti (ja itse asiassa virkkasi kukkasen loppuun sillä aikaa, kun olin pojan kanssa ratsastamassa). Äidit <3



Tänään tuli uusi Moda. Tekisi mieli kokeilla jotain sieltä seuraavaksi, sillä useampikin malli näytti toteutettavan hyvältä.

maanantai 30. syyskuuta 2013

Susu -sukat

Elokuun Kotiliedessä oli monta mukavan näköistä neuleohjetta ja pitihän mun ottaa puikoille yksi: polvisukat itselleni suklaanruskeasta langasta.


Malli: Susu-sukat, Kotiliesi 17/2013
Lanka: Viking Vilma
Puikot: 3mm
Koko: 38

Ihastuin näihin kuvioihin, mutta en ollenkaan tullut ajatelleeksi, että tässä tehdään tosi paljon nurjaa. Mun käsiala nurjassa sileässä sukkapuikoilla tehtynä ole mitenkään tasaista ja tuskailinkin sen asian kanssa moneen kertaan. Nää ois kannattanut ehdottomasti tehdä magic loopilla, niin ois päässyt vähemmillä löysillä silmukoilla. No tehty ne on nyt kuitenkin ja ehkä sain kastelemalla ja muotoilemalla niitä edes vähän tasaisemmiksi. Toisaalta, ehkä nää mun kotisukkina kelpaa :)

Malli ei muuten ollut mikään vaikea ja tykkään kovasti palmikoista, joten ihan kivaa tätä oli tehdä. Vilma on lankana ihan kiva, olemukseltaan vähän pörröisempi kuin muut vastaavan paksuiset sukkalangat.






Ai niin :D

Muistatteko, kun osallistuin loppukeväästä jämäkuuhun? Kategorioiden kaunein ja käytännöllisin äänestykset oli vihdoin laskettu ja minua onnisti kategoriassa kaunein! Uskomatonta, sillä aiemmin en ole näissä äänestyksissä päässyt palkinnoille ja nyt tuli kolme sijaa. Piti hieraista silmiä toisenkin kerran. Ykköseksi tuli helminauhalapaset, kakkoseksi Strawberry Victorian -kämmekkäät ja kolmanneksi Ruusuiset sukat. Kiitos kaikille minun töitäni äänestäneille <3

sunnuntai 8. syyskuuta 2013

Maastoväreissä



Ostin pari alekerää vihreäkirjavaa seiskaveikka Nostalgiaa. Maastopuvusta tutut värit yhdistyivät neulottuna ihan mukavan näköiseksi kokonaisuudeksi. Katsokaapa vaikka:




Malli: perussukat
Lanka: 7 veljestä Nostalgia
Puikot: 3,5mm
koko: 44

Nämä sukat menivät synttärilahjaksi mieheni isälle. Toivottavasti pääsevät käyttöön. Nämä sukat ovat niin paksut, että sopivat mainiosti vaikkapa kumisaappaaseen tai vaikkapa kotona hipsutteluun.

Näihin meni lankaa 1,5 kerää, joten joihinkin pikkujalkoihin näistä tulisi vielä sukat.

Edelleen sukkien teko huvittaa. Seuraavat jo puikoilla, kun tuli vastaan mukavan näköinen malli. Jos vaikka joululahjojen tekoa tässä aloittelisin :)

tiistai 27. elokuuta 2013

Aallonmurtaja


Verkkainen tahti jatkuu täällä edelleen ja himo noihin ohuisiin sukkalankoihin :) Tällä kertaa tein sukat syntymäpäivälahjaksi äidilleni. Äitini ei ole omien sanojensa mukaan mikään villasukkaihminen, mutta jospa hän vaikka alkais näiden sukkien myötä.



 Malli: TiiQ Aallonmurtaja
Lanka: Drops Fabel
Puikot: 2,5 mm
Koko: 38

Malli oli mukava tehdä ja helppo. Tämän suunnittelijan ohjeista tykkään tosi paljon, sillä niissä on aina joku kiva juju, joten neulominenkaan ei käy tylsäksi.Olen tehnyt aiemmin tuollaista samanlaista kuviota sormikkaisiin ja lapasiin ja sen kun oppii, ei tarvitse seurata edes kaaviotakaan. Sukissa on pyöreä kantapää ja kärjissä viimeiset silmukat on silmukoitu. Fabel lankana on minusta ihanan tuntuista ja kivaa neuloa. Hidastahan se aina noilla ohuilla langoilla on, mutta lopputulos palkitsee kyllä. 

Äiti saa sukkansa parin viikon päästä. Toivottavasti tykkää :)

maanantai 5. elokuuta 2013

Marjakimara -sukat

Laiskan neulekesän tuotoksena valmistui mansikan, vadelman ja lakan väreissä hehkuvat sukat tyttärelleni. Kun elokuu on vaihtunut, varmasti tässäkin blogissa tulee vähän tiheämpiä päivityksiä. Ainakin toivon niin :)



Malli: perussukat
Lanka: Drops Fabel
Puikot:2,5mm
Koko: 31



Voitin kesän aikana Suden silmukat -blogin arvonnassa apinan ja se odotteli meitä jo kotona, kun palasimme lomareissulta. Apina valloitti heti 2,5-vuotiaan poikani sydämen ja pääsi välittömästä unikaveriksi ja leikkien sankariksi. Kiitos Sude!

Tän kesän kesäpuseroni uhkaa jäädä ufoksi :( Ei huvita, ei innosta. Onneksi tulee uusia kesiä. Nyt sormet syyhyää tehdä jotain ihan muuta, joten tungen tekeleen kaapin perälle ja otan sen sitten joskus esiin. Ehkä ensi keväänä...

maanantai 15. heinäkuuta 2013

Puutarhamarjat

Hitaasti etenee minun projektini tänä kesänä: yhtä puseroa olen tikutellut huonolla menestyksellä. Jotain sentään sain aikaiseksi, kun nappasin kesälomareissulle mukaan pari lankakerää ja matkalla syntyi raitasukat.


Malli: perussukat
Lanka: Lane Cervinia Forever 
Puikot: 2,5mm
Koko: 38, 64 silmukkaa
Perussukat, ei mitään erikoista: joustin 2o2n, vahvistettu kantapää ja sädekavennus. Näitä oli mukava tehdä automatkan aikana, kun ei tarvinnut koko ajan seurailla vaan antaa vain mennä.

Lanka oli minulle täysin uusi tuttavuus, Karnaluksin tuliaisena saatu Italialainen. Suhteet langassa olivat kuitenkin kohdallaan eli 75% villaa ja 25% polyamidia. Toivottavasti ovat hyvät ja kestävät käytössä. Ainakin tuntuvat jalassa juuri niin ihanan pehmoisilta ja keveiltä kuin vain ohkaiset villasukat voivat. Nämä saattavat lähteä jossain vaiheessa lahjaksikin, kun sopiva kohde löytyy. Laitetaan laatikkoon siis odottelemaan.

Toisetkin sukat on aluilla, kun se pusero ei oikein iske. Taitaa tulla syksy ennenkuin kesäpusero valmistuu. Onneksi on ensi kesä :)

keskiviikko 19. kesäkuuta 2013

Oi ihana toukokuu

vaikka onkin jo kesäkuu ! Jämäkuun jälkeen puikoille pääsivät nämä sukat. Kiirettä on pitänyt vaan niin paljon, että valmista ei meinannut tulla sitten millään. Tässä ne nyt kuitenkin ovat viimein:



Malli: TiiQ Oi ihana toukokuu
Lanka: Fabel
Puikot: 2,5mm
Koko: 38




Ohje oli taas vallan ihastuttava niin kuin muutkin tämän suunnittelijan sukat ovat olleet! Pitsineule oli mukavan yksinkertainen, mutta riitti pitämään mielenkiintoa yllä. Sukissa on pyöreä kantapää ja kärjessä nauhakavennus ja lopuksi kärjet silmukoitiin yhteen. Tein nämä ohjeesta poiketen sukkapuikoilla enkä magic loopilla. Jotenkin ne sukkapuikot on vaan mun juttu enemmän. Taidan olla tässä asiassa vanhanaikainen :)

Nämä on aika mukavan oloiset kesäsukat. En ole vielä päättänyt pidänkö ne itse vai antaisinko lahjaksi :)